Öt jog, ami megillet minket online vásárláskor

2021. 01. 14.

Mára sokak számára az online vásárlás a mindennapi élet része lett, fontos azonban ismerni a jogainkat, ha esetleg balul ütne ki valami. Videónkban mutatjuk a részleteket.Utazás, vásárlás, tévézés, internetezés és telefonálás EU-szerte határok, vagy többletköltségek nélkül: ez a digitális egységes piac megteremtésének célja.

 Öt jog, ami megillet minket online vásárláskor

Könnyebb online vásárolni, megszűnt a területi alapú korlátozás

Az online vásárlás nem áll meg a határoknál: 2017-ben az interneten vásárlók harmada egy másik uniós országban működő kereskedőtől szerezte be az adott terméket. Ők azonban még számos akadályba ütközhetnek, ami miatt végső soron nem valósul meg a tranzakció.

Ennek azonban vége, a szabályozás, amely megszüntette a területi alapú tartalomkorlátozást kötelezi a kereskedőket, hogy a másik uniós országból származó vevőket az árak és vásárlási feltételek kapcsán a pontosan ugyanúgy kezeljék, mint a belföldi vásárlókat, 2018. december 3-án lépett életbe.

Emellett a vásárláskor a kereskedőnek egyértelmű és közérthető módon tájékoztatnia kell minket a megvenni kívánt áruk és szolgáltatások teljes, azaz az összes járulékos költséget és adót tartalmazó vételáráról. Nem számolhat fel extra költséget azért sem, ha bankkártyával szeretnénk fizetni.

A megvásárolt termékek visszaküldése

Ha kézzel fogható terméket vásárolunk és az nem működik, egyszerűen vissza visszük a boltba, vagy visszaküldjük. Mi történik a digitális termékekkel, zenékkel, számítógépes játékokkal, applikációkkal, amelyekről letöltés után derül ki, hogy nem működnek?

A kereskedőnek az uniós jog értelmében meg kell javíttatnia vagy ki kell cserélnie azt, illetve árengedményt kell adnia, esetleg az egész vételárat vissza kell térítenie. Az interneten megrendelt termékek és szolgáltatások esetében 14 napon belül jogunk van bármilyen okból, indoklás nélkül elállni a vásárlástól.

Emellett azt is érdemes tudni, hogy minden, az EU-ban, Izlandon, Liechtensteinben és Norvégiában vásárolt termékhez kétéves garancia jár.

További részletek videókban: 


További információ:

Online vásárlás: a gazdaság fellendítése és a versenyképesség növelése érdekében
Tudnivalók: vásárlás az EU-ban
E-kereskedelem az EU-ban (angolul)
Mi történik ha elégedetlenek vagyunk a vásárolt áruval?
A vásárlókat megillető jogok