Kreatív Európa: 2022-ben megnövelt költségvetésből támogatják a kulturális és kreatív ágazatokat

2022. 01. 25.

A Bizottság elfogadta a Kreatív Európa 2022. évi munkaprogramját, amelyet a kapcsolódó pályázati felhívások közzététele követ majd. A 2021-hez képest közel 100 millió euróval több, mintegy 385 millió eurós költségvetéssel rendelkező Kreatív Európa program – tekintettel a Covid19-válságból és a növekvő globális versenyből eredő kihívásokra – növeli a kreatív és kulturális partnereknek nyújtott támogatást.

Kreatív Európa: 2022-ben megnövelt költségvetésből támogatják a kulturális és kreatív ágazatokat

Marija Gabriel, az innovációért, a kutatásért, a kultúráért, az oktatásért és az ifjúságért felelős biztos így nyilatkozott: „A kulturális és kreatív ágazatok az európai társadalom lelke. Tudjuk, hogy az elmúlt két évben mennyi viszontagságnak voltak kitéve. A Kreatív Európa program 2022-es költségvetése minden eddiginél nagyobb lesz. Az EU kiáll ezen ágazatok mellett, hogy támogassa fellendülésüket, kreatív folyamataikat és innovációs potenciáljukat. Felkérjük a művészeket, alkotókat és kulturális szakembereket, hogy ismerkedjenek meg és éljenek a Kreatív Európa által kínált számos finanszírozási lehetőséggel.”

Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos hozzátette: „2022-ben fokozzuk a Covid19-válság által súlyosan érintett európai kulturális és kreatív ágazatnak nyújtott támogatásunkat – a moziktól a fesztiválokig. A Kreatív Európa programmal 226 millió eurót fogunk mozgósítani az audiovizuális ágazat számára és 35 millió eurót az ágazatközi együttműködésre, beleértve a hírmédiát is. Ilyen mértékű támogatásra eddig nem volt példa. A Kreatív Európa program beruház a digitális technológiákkal és az új tartalomtípusokkal kapcsolatos innovációba, a csúcskategóriás televíziós sorozatoktól a virtuális valóságig. A tömegtájékoztatás szabadságának az EU-ban való védelmére irányuló erőfeszítéseink részeként támogatjuk az újságírási partnerségeket, megerősítjük a szakmai normákat és előmozdítjuk a médiaműveltséget.”

A program kulturális ága új felhívásokat és kezdeményezéseket fog magában foglalni a zene, a kulturális örökség, az előadó-művészet és az irodalom területén. Emellett mobilitási programot indít, amely lehetőséget kínál a művészeknek, alkotóknak vagy kulturális szakembereknek arra, hogy szakmai fejlődés vagy nemzetközi együttműködés céljából külföldre utazzanak, ott új közönségeket találjanak, továbbá koprodukciókban és közös alkotási folyamatokban vegyenek részt, vagy bemutassák műveiket.

A MEDIA ág az audiovizuális ágra összpontosít, és 2022-ben számos újdonságot vezet be, így támogatni fogja az innovatív videojátékok és a virtuális valósággal kapcsolatos tapasztalatok fejlesztésének finanszírozását. A „MEDIA 360 fok” elnevezésű új fellépés olyan vezető ipari fórumokat fog megcélozni, amelyek a teljes audiovizuális értéklánc mentén együttműködnek a vállalkozásokkal. Az innováció további fellendítése érdekében bevezetésre kerül a „Media Market Gateway” az ígéretes induló vállalkozások számára. A filmfesztiválok közötti együttműködést hálózatokon keresztül fogják szorosabbá tenni.

Végezetül a szektorközi ág növelni fogja a „kreatív innovációs labor” finanszírozását a több kreatív ágazatot érintő közös innovációs projektek számára, hozzájárulva az új európai Bauhaushoz is. Emellett a médiaszabadság előmozdítását célzó kiegészítő intézkedések révén a hírmédia támogatását is kiszélesíti.

A Kreatív Európa program a kulturális és kreatív ágazatokat érintő kulcsfontosságú kérdésekkel is foglalkozni fog. A MEDIA által finanszírozott projektek keretében zöldítési és sokszínűségi, többek között a nemek közötti egyensúlyra irányuló stratégiákat is végre kell hajtani. A Kreatív Európa ezért jelentős mértékben hozzá fog járulni a Bizottság fenntarthatósággal és társadalmi befogadással kapcsolatos politikai prioritásaihoz. A program további uniós prioritásokra kiterjedő kezdeményezéseket is magában fog foglalni, így például az antiszemitizmus elleni küzdelemre és a zsidó élet előmozdítására irányuló uniós stratégiához vagy az ifjúság európai évéhez való hozzájárulást.

Bátorítani szeretnénk a kulturális és kreatív ágazatokat, hogy használják a CulturEU-t, a nemrégiben elindított online útmutatót, amelyből a rendelkezésükre álló valamennyi uniós finanszírozásról tájékozódhatnak. Az interaktív weboldal 21 különböző uniós program – köztük a Kreatív Európa és a Horizont Európa, a strukturális alapok és az InvestEU – összesen 75 finanszírozási lehetőségét gyűjti egybe.

Háttér-információk
A kulturális és kreatív ágazatok mindig is az európai élet sokszínűségét gazdagították, és hozzájárultak Európa társadalmi kohéziójához és sokszínűségéhez, valamint gazdaságához, az EU teljes GDP-jének 4,2%-át és az uniós munkaerő 3,7%-át téve ki.

A Kreatív Európa program számára 2021 és 2027 között rendelkezésre álló teljes költségvetés mintegy 2,4 milliárd eurót tesz ki, ami a 2014–2020-as időszakhoz képest 63%-os növekedést jelent. A megnövelt költségvetés az Európai Unió azon kötelezettségvállalását tükrözi, hogy az elkövetkező években segítse az ágazat talpra állását és fokozza rezilienciáját. A program három területből áll:

az audiovizuális és a hírmédia ágazaton kívül minden más kulturális és kreatív ágazatot lefedő KULTÚRA ágból;
az audiovizuális ágazatra és a filmiparra összpontosító MÉDIA ágból;
valamint az ágazatközi együttműködés lehetőségeit elősegítő SZEKTORKÖZI ágból.
A kreatív ágazatokban tevékenykedő állami és magánszervezetek a Kreatív Európa tájékoztató irodák segítségével pályázhatnak finanszírozásra, amelyek az összes uniós tagállamban és a programhoz társult harmadik országokban megtalálhatók.

Az egyes intézkedések részletei és a kapcsolódó jelentkezési határidők az erre a célra létrehozott honlapon találhatók.

További információk:https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_22_286