Az uniós tagállamok kellő arányban támogatják a Bizottság azon javaslatát, hogy vámot vessenek ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára

2024. 10. 07.

Az Európai Bizottság arra irányuló javaslata, hogy végleges kiegyenlítő vámot vessenek ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára, pénteken megkapta az uniós tagállamoktól a vámok elfogadásához szükséges mértékű támogatást. Ez újabb lépést jelent a Bizottság szubvencióellenes vizsgálatának lezárása felé.

Bár 5 ország – köztük Magyarország és Németország – ellenezte, az Európai Unió 15-35,3 százalékos büntetővámokat fog kivetni a Kínából importált elektromos autókra. Az uniós országok jóváhagyták a tisztességtelenül támogatott kínai elektromos autókra kivetett (akár 35,3 százalékos) vámokat. 10 ország szavazott a vámok mellett, 5 ellene, 12 tartózkodott (ez igennek számított). A vámok a meglévő 10 százalékos alapszintre tevődnek rá novembertől legfeljebb 5 évig. A Volkswagen vezérigazgatója, Oliver Blume a hírekre reagálva, azt javasolta, hogy az EU inkább vegye figyelembe a Kínából érkező befektetéseket a tervezett büntetővámok helyett, mivel a kölcsönös beruházások segítenek munkahelyeket teremteni és helyi cégekkel együttműködni.

Ezzel párhuzamosan az EU és Kína továbbra is intenzíven dolgozik azon, hogy olyan alternatív megoldást találjon, amely teljes mértékben WTO-kompatibilis, alkalmas a Bizottság vizsgálata során megállapított, kárt okozó támogatás kezelésére, valamint nyomon követhető és kikényszeríthető.
A vizsgálat végleges ténymegállapításait tartalmazó bizottsági végrehajtási rendeletet legkésőbb 2024. október 30-ig ki kell hirdetni a Hivatalos Lapban.

2024. október 7.

Forrás: Európai Bizottság Magyarországi Képviselete