A Bizottság megerősítette a Covid19-vakcinák kivitelére vonatkozó átláthatósági és engedélyezési mechanizmust

2021. 03. 25.

Az Európai Bizottság tegnap új kritériumként bevezette a kölcsönösség és az arányosság elvének kötelező mérlegelését a Covid19-vakcinák kivitelére vonatkozó átláthatósági és engedélyezési mechanizmus keretében történő kivitel engedélyezése céljából. Ez a mechanizmus jelentős mértékben fokozta az export átláthatóságát. Mindazonáltal továbbra sem teljesül az a célkitűzés, hogy az uniós polgárok időben hozzáférjenek a Covid19-vakcinákhoz.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a következőket mondta: „Az EU büszke arra, hogy olyan vakcinagyártóknak ad otthont, amelyek nemcsak az uniós polgároknak szállítanak, hanem a világ más részeit is ellátják oltóanyaggal. Bár tagállamaink a világjárvány harmadik hullámával küzdenek, és nem mindegyik vállalat tesz eleget a szerződésében foglalt kötelezettségének, az EU az egyetlen olyan jelentős gyártó az OECD-n belül, amely továbbra is nagy mennyiségű vakcinát exportál több tucat országba. Az ajtóknak azonban mindkét irányban nyitva kell állniuk. Ezért az Európai Bizottság bevezeti a kölcsönösség és az arányosság elvét a meglévő uniós engedélyezési mechanizmusba. Az EU különféle vakcinákból álló kiváló portfólióval rendelkezik: a teljes lakosság beoltásához elegendőnél is több adag vakcinát foglaltunk le. Gondoskodnunk kell azonban arról is, hogy megfelelő időben kellő mennyiségű vakcina álljon az uniós polgárok rendelkezésére. Minden egyes nap számít.”

Az átláthatóság, a kölcsönösség és az arányosság fokozására irányuló lépések

Az új rendelet két változtatást vezet be a meglévő mechanizmusban. Először is a tagállamoknak és a Bizottságnak az alábbiakat is figyelembe kell venniük annak mérlegelése mellett, hogy a tervezett export milyen hatást gyakorol az EU és a vakcinagyártók közötti előzetes beszerzési megállapodások (APA) teljesítésére:

Kölcsönösség – korlátozza-e a rendeltetési ország jogszabály útján vagy más módon vakcináinak vagy nyersanyagainak saját kivitelét? valamint
Arányosság – a rendeltetési országban jobb vagy rosszabb körülmények állnak-e fenn, mint az EU-ban, különös tekintettel a járványügyi helyzetre, az átoltottságra és a vakcinákhoz való hozzáférésre.
A tagállamoknak és a Bizottságnak meg kell vizsgálniuk, hogy a kért kivitel nem veszélyezteti-e a vakcinákkal és vakcina-összetevőkkel való ellátást az Unión belül.

Másrészt, a vakcinakereskedelem teljes körű áttekintése érdekében az új jogszabály a korábban mentességet kapott 17 országot is bevonja a rendelet hatálya alá.*

Az Unió továbbra is elkötelezett a nemzetközi szolidaritás mellett, és ezért kizárja e rendszer hatálya alól a humanitárius segítségnyújtásra szánt vakcinaszállítmányokat, illetve a COVAX előzetes piaci kötelezettségvállalási listáján szereplő 92 alacsony és közepes jövedelmű országba szánt vakcinaszállítmányokat.

Az exportengedélyezési rendszer

Ez a végrehajtási jogi aktus célzott, arányos, átlátható és átmeneti intézkedés. Teljes mértékben összhangban áll az EU által a Kereskedelmi Világszervezet és a G20-ak keretében tett nemzetközi kötelezettségvállalásokkal, valamint az EU által a WTO kereskedelmi és egészségügyi kezdeményezésével összefüggésben javasoltakkal. A tagállamok a bizottsági véleménnyel összhangban döntenek az engedély iránti kérelmekről.

A mechanizmus működésének kezdete óta 380 kiviteli kérelmet hagytak jóvá, aminek köszönhetően 33 különböző rendeltetési hely juthat összesen mintegy 43 millió adag vakcinához. Csupán egy kiviteli kérelmet nem hagytak jóvá. A főbb célországok: Egyesült Királyság (körülbelül 10,9 millió adag), Kanada (6,6 millió), Japán (5,4 millió), Mexikó (4,4 millió), Szaúd-Arábia (1,5 millió), Szingapúr (1,5 millió), Chile (1,5 millió), Hongkong (1,3 millió), Korea (1,0 millió) és az Egyesült Államok (1,0 millió).

Az EU oltóanyag-stratégiájáról

Az Európai Bizottság 2020. június 17-én előterjesztette a Covid19 elleni hatékony és biztonságos oltóanyagok kifejlesztésének, gyártásának és terjesztésének felgyorsítására irányuló európai stratégiát. Ennek keretében a Bizottság előzetes beszerzési megállapodások (APA) alapján finanszírozza a vakcinagyártók induló költségeinek egy részét, aminek fejében pedig jogosultságot szerez arra, hogy adott időn belül meghatározott mennyiségű oltóanyagot vásároljon az érintett gyártóktól. A nyújtott finanszírozás előlegként beleszámít a tagállamok által a jövőben ténylegesen megvásárolandó oltóanyagok árába. Az APA tehát egy kockázatmentesítő előfinanszírozás, amelynek feltételeként a vállalat kötelezi magát arra, hogy már a forgalombahozatali engedély megszerzése előtt megkezdi a gyártást. Ennek lehetővé kell tennie a gyors és folyamatos szállítást, amint sor kerül az engedély megadására.

A Bizottság eddig hat vállalattal (AstraZeneca, Sanofi-GSK, Janssen Pharmaceutica NV, BioNTech-Pfizer, CureVac és Moderna) írt alá ilyen előzetes beszerzési megállapodást, amivel összesen 2,6 milliárd adag vakcinát foglalt le az EU számára. Két további vállalattal folyamatban vannak a tárgyalások. Az azon vállalatokkal kötött négy szerződés, amelyek vakcinái feltételes forgalombahozatali engedélyt kaptak, több mint 1,6 milliárd adagot biztosít.

2021. március 25.

Forrás: www.ec.europa.eu/commission/presscorner